Ik was enorm verbaasd toen ik ontdekte dat er een levendige gemeenschap van mensen met roots in niet West-Europese landen in het 17e-eeuwse Amsterdam leefde”.

 

Wie kijkt naar de personen afgebeeld op de schilderijen in ‘Groepsportretten van de 17e eeuw’ zou de conclusie kunnen trekken dat er in die periode alleen maar witte mensen in Nederland woonden.

Maar hoewel ze niet op de portretten staan, waren er toen wel degelijk mensen van kleur in de stad. Vooral Amsterdam was in de 17e en 18e eeuw de thuisbasis van mensen afkomstig uit alle windstreken. Maar veelmensen beseffen dat niet.

Om een vollediger beeld van de geschiedenis te schetsen is het belangrijk dat dit wel gebeurt.

HER-ZIEN IN HERMITAGE

“In de fototentoonstelling HOLLANDSE MEESTERS HER-ZIEN in de Hermitage wordt een gezicht gegeven aan de onbekende historische figuren van kleur en maken dit deel van de geschiedenis zichtbaar voor alle Amsterdammers en Nederlanders.’’ [Curator van HOLLANDSE MEESTERS HER-ZIEN Jörgen Tjon A Fong van Urban Myth]

Prominente Nederlanders van kleur, waaronder Ruud Gullit, Typhoon, Jörgen Raymann, Sylvana Simons en Berget Lewis in de huid van de historische Nederlanders van kleur. Humberto Tan, Ahmet Polat, Stacii Samidin en Milette Raats fotografeerden de bekende modellen helemaal in stijl van Rembrandt en zijn tijdgenoten. Deze fotoportretten voegen een nieuw perspectief toe aan de groepsportretten waarop alleen witte mannen en vrouwen afgebeeld staan aan.

Dit is een sprekend voorbeeld van BE_MAN_KIND; de tweede Principle of Progress uit mijn tijdgeest analyse MAKING SENSE. Wil je de hele analyse lezen, hier kun je hier de 100 pagina tellende reader bestellen of hier de 4-pagina handout downloaden.

Wil je het hele artikel lezen? Klik dan hier