De normen en waarden van een algoritme

Hoe programmeren we de toekomst?

Eén vraag aan twee verschillende chatbots bleek voldoende om de online wereld op z’n kop te zetten. Op de input ‘Ik ben verdrietig’ gaven de Engelstalige Google Assistant en de Russischtalige Alisa een totaal verschillend antwoord. Google troostte de gebruiker met ‘Ik wou dat ik armen had om je een knuffel te geven’, terwijl Alisa een stuk strenger was met ‘Niemand heeft ooit gezegd dat het leven alleen maar leuk is’.

Een opvallend verschil dat bij de meeste mensen allereerst een glimlach oproept. En tussen de regels door een belangrijke ontwikkeling, die laat zien hoe de mens onlosmakelijk verbonden is met technologie. In een uitgebreid artikel van 360 Magazine wordt goed duidelijk hoe ‘emotioneel kapitalisme’ de Westerse wereld beheerst. Wij proberen emoties rationeel te beheersen, terwijl die wens in bijvoorbeeld Rusland totaal niet speelt.

Wat is normaal?

De manier waarop we algoritmen en slimme assistenten programmeren hangt nauw samen met de culturele normen en waarden volgens welke  we leven. Hoe onze kinderen opgroeien en wat we ‘normaal’ vinden. Dit is een belangrijk inzicht, dat een bepalende rol speelt in de wereld die we met elkaar bouwen.

We leven in een fluïde wereld met almachtige algoritmen. Personal assistants kunnen ons op onze wenken bedienen, maar doen dat op de manier waarop ze zijn geprogrammeerd. Met de empathie zoals Google die belangrijk vindt, of de weerbarstigheid waarmee de Russische Alisa is gevoed.  Algoritmen zullen ons in de toekomst beter kennen dan wij onszelf. En ons sturen met hun aanwijzingen en antwoorden, op een manier zoals die zijn geprogrammeerd. Waardoor we opwinding, teleurstelling, frustratie en trots zullen ervaren. Emoties waarmee we reageren op de normen en waarden van het algoritme. In plaats van op de normen en waarden die we onderling met elkaar afspreken.

Een virtuele knuffel

Slimme assistenten kunnen ons een virtuele knuffel geven of juist streng toespreken. Dat heeft invloed op ons gevoel van autonomie en zelfbeschikking. Consumenten zoeken naar grip en hebben graag een vrije keuze, binnen de normen en waarden die zij belangrijk vinden. Maar de manier waarop we algoritmen programmeren krijgt steeds meer invloed op emoties en onze gemoedstoestand. En dat heeft weer invloed op het gedrag en de voorkeuren van consumenten. Het is belangrijk  om daar rekening mee te houden.

Benieuwd wat dit soort inzichten voor de veranderende consument betekenen? Neem contact op en ontdek hoe trends en maatschappelijke ontwikkelingen drijfveren en kansen voor jouw organisatie vormen.

https://digitaal.360magazine.nl/magazine/153/artikel/19

Geplaatst in consumententrends.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *