DESIGN LANGUAGE | WINTER 19-20 | MIXED REALITIES

[DE-]SIGN OF THE TIMES

FACING 2020

We kijken vooruit naar 2020 en zien dat, aan het begin van het volgende decennium, de grens tussen virtual reality en onze dagelijkse realiteit nagenoeg verdwenen is. Sterker nog, artificial intelligence en de mens gaan steeds meer in elkaar over en juist in dat overlappende gebied ontstaat een new design territory . Want in dat diffuse gebied, waar technologie, artificial intelligence, menselijke fantasie en creativiteit samensmelten, vormt zich een nieuwe design language. Dat levert een ongekend visueel vocabulaire op. Er zijn namelijk verschillende manieren om om te gaan met die nieuwe MIXED REALITIES, elk met hun eigen specifieke vormentaal, materialen, kleuren en kleurgebruik. Al met al een enorme bron van inspiratie want artificial intelligence, indien goed toegepast, verdringt de menselijke creativiteit niet maar versterkt het juist. En precies in die samensmelting vinden we de nieuwe inspiratie voor de vier statements van winter 19-20:

SMART REFORMATION

Aan welke eisen moet design voldoen in een wereld van mixed realities. Hoe kunnen smart designs ons leven verrijken? In Smart Reformation zien we het antwoord daarop; iconische basis items en onmisbare klassiekers worden letterlijk her-vormd en in verbeterde versie uitgevoerd. Intelligente materialen beschermen ons tegen de info-sphere en de elementen. We filteren vervuiling uit de lucht met ingenieuze air-purifyers. Padded materialen dempen geluid en smart ear plugs stellen ons in staat om omgevingsgeluid aan te passen aan onze wensen. De vormentaal, die daarbij past is introvert, bescheiden en stil. Items worden ontworpen om je in terug te trekken en veilig te voelen.

CYBERNATIVE CHIC

Virtual reality, artificial intelligence, robotics and androids vermengen zich steeds verder met onze analoge werkelijkheid. Dankbare stof voor de talloze films, die hierover gemaakt worden. Vaak gesitueerd in een bijna duistere dystopische setting van rauw beton en verval, letterlijk op de ruïnes van het oude systeem, waarop anarchistische superhelden en rebelse mutanten een hele nieuwe cultuur neerzetten. Als eerste natives van het nieuwe tijdperk. Met alle tribale uitingen van dien, gepantserd, getatoeëerd of met onzichtbaar geïntegreerde technologie. Altijd perfect en met een dosis vrouwelijke, sexy glamour in een verder duistere, post-apocalyptische wereld, slechts verlicht met disco-, en neonlichten.

FABRICATED FANTASY

Niet alleen de grens tussen analoog en virtueel wordt fluïde, ook de grens tussen ‘waar en niet waar’, feit en fictie is steeds moeilijker te definiëren. Fake news en gemanipuleerde informatie zorgen voor veel onrust, maken het leven onzeker en mensen onverschillig. Maar in design language zien we de positieve keerzijde hiervan. Daar tekent zich een meta-wereld af, vol van verwondering en vermaak, fantasie en surrealisme, gemaakt om ons af te leiden van de harde werkelijkheid en onder te dompelen in schoonheid, decoratie en kleur. Grote inspiratiebron is ‘The wreck of the unbelievable’ van Damian Hirst, maar ook ‘20.000 mijlen onderzee van Jules Verne, de mythe van van Atlantis en de film The Shape of Water.

OFF-GRID SETTLERS

In deze wereld van vervagende grenzen tekent één grens zich juist steeds duidelijker af; de capaciteit van onze planeet. De balans op aarde is verstoord geraakt in dit antropocene tijdperk. Gelukkig neemt de bewustwording hieromtrent toe en nemen steeds meer mensen en ook bedrijven de moeite om duurzamer te leven en produceren.

In design language is dat ook zichtbaar: recycled en self sustaining zijn hier sleutelwoorden. Net als de eerste settlers, de pioniers in Amerika zien we nu de spreekwoordelijke settlers van de nieuwe tijd. Zij keren digitalisering en massaconsumptie de rug toe en proberen onafhankelijk van technologie en in duurzame harmonie met de natuur een zo prettig mogelijk leven in te richten. Nieuwe materialen ontstaan door afval als grondstof te zien en door nieuwe grondstoffen zoals kelp, modder en zelfs menselijk haar te verwerken tot mooie nieuwe materialen. Opvallend is dat veel designers zich laten inspireren door authentiek ‘native America’, indianen, cowboys en prairieromantiek, met alle typerende folk arts & crafts die daarbij horen. Zou dit gaan over nostalgie of over het recyclen van een hele cultuur, die verloren dreigt te gaan….?

BE INSPIRED

Voor meer informatie of het aanschaffen van ons digitale trendboek; neem contact op met Hester Jong via deze site.

Geplaatst in consumententrends.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *