Onze manier van leven is voor veel mensen te veeleisend, we rennen onszelf voorbij in de prestatiemaatschappij. Sociale media en gepersonaliseerde reclame[micro targetting] zorgen voortdurend voor afleiding. De vervagende scheiding tussen werk en privé door thuiswerken maakt het voor veel mensen moeilijk om balans en ritme te vinden. Om de juiste afweging te maken wáár je je tijd, en vooral je kostbare head space aan besteedt. We maken alles ‘efficiënt’ maar ervaren meer tijdgebrek dan ooit. Het lijkt soms wel of het afvinken van volbrachte taken belangrijker is dan het genieten van het proces er naartoe. De lockdown zorgde voor een tijdelijke pauze, een komma in de tijd. Er zijn veel mensen, die deze tijdsvertraging als een [tijdelijke] verademing hebben ervaren.

Chronos en Kairos

Het ‘leeft’, de aandacht voor tijd. Laat dat meewegen in je innovaties en communicatie. Er zijn meerdere soorten tijdsbeleving: Chronos, de lineaire, meetbare, efficiënte, doelgerichte kloktijd en Kairos, de innerlijke tijdsbeleving, momenten waarop we dagdromen, voor ons uitstaren, een wandeling of fietstocht door de natuur maken of wanneer we geconcentreerd naar muziek luisteren, mediteren, bezinnen, reflecteren. Flow. Beide zijn waardevol en alles draait om het vinden van de juiste balans tussen resultaat- en procesgerichtheid, tussen innerlijke tijd en lineaire tijd en de balans tussen actie en bezinning. Ook de maanstand wordt door steeds meer mensen als leidraad gezien; meebewegen met het ritme van de natuur helpt om te kalibreren in een fluïde wereld.

Time Matters

Opvallend veel kunstenaars en ontwerpers zijn momenteel bezig met het fenomeen tijd. ‘Time Matters’ in het Cube design museum is één van de vele boeiende exposities hierover. In de film The Tenet lopen verschillende tijdspaden letterlijk door elkaar heen en tegen elkaar in en de serie Dark op Netflix speelt in drie tijdperken tegelijk.

Vraag je af bij elke innovatie of communicatie hoe je niet alleen relevant kunt zijn in de context van je consument, maar ook in welk tempo je de innovaties door wilt voeren of pakketjes wilt leveren. Laten merken dat je weet wat er speelt in het leven van je klant. Dan zie je dat snelheid ‘een’ optie is, maar niet de enige…