Meer focus dankzij webinars

In de afgelopen maanden heb ik ervaren hoe het is als je van de ene op de andere dag een lege agenda hebt. Alle mooie seminars en congressen, waar ik mocht spreken gingen niet door. Er ging een grote streep door alle workshops, die ingepland stonden. Mijn agenda werd een ‘blanc page’….

Maar de tijdgeest ging wél door. Die ontwikkelde zich in hoog tempo naar een nieuw paradigma. En als je je al drie decennia bezig houdt met het duiden en doorgronden van de tijdgeest en het analyseren welk consumentengedrag daaruit voort komt, dan ga je natuurlijk niet stil zitten. Na drie weken lock down deed ik mijn eerste webinar over de veranderende tijdgeest met als titel ‘Being human in Corona times’. Bijna 500 mensen waren aanwezig. Wat een ervaring, om zoveel mensen letterlijk aan ‘je keukentafel’ te hebben. Er volgde nóg een gratis webinar en ook daar schreven zich ruim 500 mensen voor in. Inmiddels ben ik 16 webinars verder en is er een nieuw model aan het ontstaan.

Webinars onpersoonlijk?

Aanvankelijk was ik bang dat webinars als onpersoonlijk zouden worden ervaren. Je mist immers letterlijk de energie, die aanwezig is al mensen fysiek bij elkaar komen. Die energie, die workshops, events en congressen zo bijzonder kan maken. Maar in de feedback hoorde ik ook andere geluiden. Veel mensen gaven aan dat een webinar juist ‘heel dichtbij’ voelt en dat men de focus er veel beter bij kon houden. Ook de wetenschap dat je het nog eens kunt terugkijken maakt dat mensen meer ontspannen kunnen luisteren en niet meteen alles willen vastleggen of opschrijven. Een ander voordeel is dat je nu met je hele team kunt luisteren naar een presentatie waar anders maar één of twee mensen naar toe zouden zijn gegaan. Stof tot nadenken..

Live online première

Inmiddels heb ik de eerste live presentaties alweer achter de rug en dat blijft onverminderd fijn om te doen. Maar we blijven ook online actief. Drie keer per jaar ga ik een live-online première doen van mijn nieuwe analyses. Over de tijdgeest, consumenten trends en design (-language). Uitzoomen en inzoomen, het hele proces van wereldnieuws naar tijdgeest naar consumentendrijfveren naar kansen en mogelijkheden (en bedreigingen) gezamenlijk doorlopen. Collectief geïnspireerd raken, ieder vanaf zijn of haar eigen [werk]plek. Relevant geïnformeerd worden, op de hoogte blijven. We hebben hier zelfs een membership voor opgetuigd, dat is ineens een logisch concept. Om zo de verbinding aan te gaan. Op deze manier is onze informatie voor iedereen toegankelijk.  Ieder op zijn of haar eigen moment. Hierin schuilt voor mij persoonlijk de positieve kant van de crisis. Er is, noodgedwongen, een nieuwe wereld opengegaan die, met voortschrijdend inzicht, steeds weer nieuwe mogelijkheden biedt. De eerste schreden zijn gezet, ik loop graag nog een stukje door. Loop je mee? Van harte welkom…

Bekijk hier de mogelijkheden

Geplaatst in Actueel, consumententrends.