PRINCIPLES OF PROGRESS – TOEGEPAST IN STRATEGIE

inzicht > inspiratie > innovatie > impact

Het duiden en doorgronden van de tijdsgeest is de eerste stap naar het raken van de juiste snaar bij de consument. Het gaat om relevante omgevingsfactoren filteren uit de overweldigende hoeveelheid gebeurtenissen in dit turbulente tijdsframe. Wanneer we inzoomen op deze omgevingsfactoren en het effect daarvan op de mens, ontdekken we wat consumenten drijft. Wanneer we uitzoomen zijn er vier PRINCIPLES OF PROGRESS, waarmee we antwoord kunnen geven op de [latente] behoefte van de consument. Of beter nog, daarop te anticiperen.

PRINCIPLE OF PROGRESS #1
CULTIVATE COMPASSION for common ground and inclusivity

Dit principe gaat over de dialoog aangaan, nieuwe samenwerkingen opzoeken, bruggen bouwen. In een verdeelde wereld van filterbubbels en ongelijkheid het contact tussen mensen repareren. Dat vraagt om een meer holistische benadering. Het geheel overzien, beseffen dat ieder schakel mee weegt, inclusief denken en handelen. Van productontwikkeling tot marketing en communicatie tot personeelsbeleid. Dat is overigens gemakkelijker gezegd dan gedaan. Om de consument te bereiken en te raken is inclusief denken en handelen essentieel. De eerste stap hiervoor is om het veld waarin je werkt helder in kaart te brengen. Investeer in het ‘echt begrijpen’ wat er leeft. Er zijn verschillende manieren om dat te onderzoeken.

Antwoord

In mijn rol als strategisch consultant probeer ik, uiteraard in een gezamenlijk proces, een antwoord te vinden op de volgende vragen: Voor wie ben je relevant en op welk moment? Wat is de context? Welke gedeelde waarden zijn er te definiëren? Welke cultuur heerst er en hoe respecteer je die? We hebben aan recente voorbeelden kunnen zien, dat als je daar niet goed over nadenkt, dat er dan kostbare missers gemaakt kunnen worden. Voor je het weet wordt je merk geboycot. Dat ondervond Gucci met de black face pullover en Dolce & Gabbana in China, door hun commercial voor de fashion show in Shanghai, waarin een model pizza probeert te eten met stokjes. Ook H & M bood verontschuldigen aan naar aanleiding van de ‘coolest monkey in the jungle’ trui. Maar je kunt het ook heel goed doen; mijn favoriete voorbeeld is de abri van Halal fried chicken. Gedurende de Ramadan wordt overdag het eten niet getoond, pas na zonsondergang verschijnt het beeld van de fried chicken. Door te laten zien dat je ‘weet wat er leeft in de wereld van je consument’ verdien je niet alleen een plek in het hoofd, maar ook in het hart van je consument.

Altruïstische businessmodellen

Een ander belangrijk punt van Cultivate Compassion is om te onderzoeken wat jouw specifieke betekenis is in de wereld van je consument. Kun je iets toevoegen of bijdragen aan een gedeeld doel? Kun je een probleem oplossen, of voorkomen? Probeer het wederkerig te maken; dat je niet alleen maar komt halen, maar ook iets te brengen hebt. Voorbeelden hiervan zien we in een groeiend aantal altruïstische businessmodellen zoals The good roll [wc papier, dat deel winst investeert in sanitair voor mensen die dat niet hebben], Marie Stella Maris [voor iedere liter verkocht water krijgt iemand elders in de wereld toegang tot schoon drinkwater] of bij Brabantia, die voor iedere verkochte droogmolen een boom liet planten [in totaal zijn er meer dan een miljoen bomen geplant] en vele andere mooie voorbeelden.

Meer weten over het toepassen van PRINCIPLES OF PROGRESS en Christine Boland? Klik hier voor meer informatie.

Geplaatst in consumententrends.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *