Consumententrends – 2017

THE UNDERLYING PATTERN

De ‘ondertussenheid’ duurt voort en nadert gestaag het kantelpunt. Maar daarmee groeit ook de weerstand en de verkramping. Oude systemen zetten hardnekkig de hakken in het zand en blokkeren en frustreren de doorgang van de vernieuwing. Onverdraagzaamheid, ontwrichtend terrorisme, en de angst voor de ander domineren het wereldnieuws. De aarde is plat, maar niet voor mensen. Het is een chaotische tijd van Babylonische spraakverwarring, waarin we elkaar niet ‘verstaan’ met alle destabilisering en fragmentatie van dien. We zijn de grip kwijt en om die terug te krijgen hebben we begrip nodig.

Swarm intelligence & common ground

Het wordt de uitdaging om beweging te krijgen in de stagnatie en verkramping. Om te kijken wat er nodig is om de nieuwe systemen en mogelijkheden, die zich gelukkig volop aandienen, letterlijk en figuurlijk te laten stromen. Paradoxaal genoeg krijgen we daarmee de grip terug. We moeten leren meebewegen én durven loslaten. Daarvoor is vertrouwen nodig, maar ook veerkracht en flexibiliteit, verbinding en samenwerking; swarm intelligence & common ground. Om dat te bereiken moeten we dieper kijken naar de onderliggende patronen en drijfveren. Wanneer we die bloot leggen krijgen we zicht op wat ons bindt, wat ons drijft en waar de kansen liggen.

Constructieve tegenbeweging

In de zoektocht naar THE UNDERLYING PATTERN van drijfveren ontdekken we steeds meer positieve signalen van tegenwicht: mensen en organisaties, die hun morele verantwoordelijkheid nemen, een toename van conscious & ethical consumerism en creatieve oplossingen voor grote grondstof- en milieuproblemen. Een groeiende groep mensen toont weer meer empathie voor medemens en natuur en zoekt al filosoferend en lerend naar begrip en nuance. Het besef dat we allemaal onderdeel zijn van één groot mondiaal ecosysteem neemt toe en daarmee een meer holistisch perspectief. De nieuwe systemen, die ontstaan zetten letterlijk en figuurlijk de oude systemen op z’n kop en veranderen ze in één keer in ‘dinosaurussen’. Om dat te doorbreken en ten goede te keren is creativiteit en daadkracht nodig. Maar ook verbinding en het lef om ‘het te verwezenlijken’. Dat is een grote uitdaging.

BE INSPIRED

 

Geplaatst in consumententrends.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *