Welkom in de zwerm

Wat als je antwoord krijgt op een vraag die je [nog] niet gesteld hebt?

Alle parameters van dit tijdsframe zijn gelaagd en multidimensionaal. En ook nog eens variabel en dynamisch. Als persoon kunnen we op meerdere niveaus en kanalen tegelijkertijd aanwezig zijn. Virtueel of analoog, echt of als avatar, mentaal of fysiek, technologisch of humaan of een mengvorm daarvan, omdat de grens tussen mens en technologie met de dag meer vervaagt. Daarnaast krijgt de wereld waarin we leven er steeds meer dimensies bij. Beeldschermen leggen een laag over de realiteit heen en geven ons toegang tot extra informatie of communicatie. Via social media zijn we op nagenoeg hetzelfde moment ‘in contact’ met meerdere personen op uiteenlopende plaatsen. Wereldnieuws met alle verschrikkingen van dien komt real-time binnen. Beeldschermen, beelden, en beeldvorming domineren ons dagelijks bestaan.

Tegelijkertijd vormt zich langzaam maar zeker rondom ieder mens een onzichtbaar hyper gepersonaliseerd web van data, dat invloed heeft op de beelden, die ons bereiken. Reclame uitingen en opgevraagde informatie worden op maat geleverd. Of anders geformuleerd: tussen ons en datgene wat we willen weten, zien of leren vormt zich een onzichtbaar en moeilijk traceerbaar filter. Maar wie bepaalt wat wel en wat niet door dat filter heen komt en past binnen jouw profiel? Google? Je supermarkt? De luchtvaartmaatschappij? Facebook?

Balans vinden en de juiste vragen stellen

De grootste uitdaging voor de mens [en ook voor organisaties] is om in deze dynamiek van overvloed enerzijds en beperking anderzijds een bevredigende balans te vinden. En de juiste vragen te stellen. Waarop kunnen we ijken of afstemmen?

Hoe bepaal je een positie en een perspectief?

Hoe ver ga je in de mogelijkheden, die er zijn.

Moet er een robot voor de klas komen te staan, alleen om het feit dat het kán?

Wat gebeurt er met het begrip ‘verrassing’ als alles door het internet of things voor ons ‘voor-gefaciliteerd’ wordt?

Wat als je antwoord krijgt op een vraag die je [nog] niet gesteld hebt?

Of sterker nog, dat producten worden toegestuurd waarvan je nog niet wist dat je van plan was om die te bestellen?

De nieuwe ‘P’s’: position, perspective & pace

Om als mens [of merk of organisatie of land] antwoorden te vinden op de nieuwe vragen wordt het belangrijker dan ooit om te weten wat je eigen bestaansrecht en betekenis is. Waar je voor staat en waar je op weg naar toe bent. Vanuit welk perspectief, in welk tempo en in welke mate je dat wilt doel bereiken. En hoe past dat doel in het grotere geheel. Het wordt de kunst om tegelijkertijd doordrongen te zijn van jouw persoonlijke, individuele en autonome betekenis [en kracht] in het grote geheel én te overzien hoe dat grote geheel eruit ziet en functioneert. Inzoomen én uitzoomen. Vertrouwen op de eigen kracht en meebewegen met de dynamiek.

Welkom in de zwerm.

Geplaatst in consumententrends.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *